Beste lezer,
Je merkt aan alles dat het een spannende tijd is voor de leerlingen. Hoewel het geloof in de Sint al lang verleden tijd is, blijft de sfeer toch vol verwachting. Hier op kantoor genieten we van gevulde speculaas die rondgaat, en af en toe klinkt er vuurwerk in de verte. Op de gang horen we collega’s de onderwijsdagen aftellen tot de kerstvakantie.
Onlangs vond in De Nieuwe Kolk in Assen de jaarlijkse Scholenmarkt voor het voortgezet onderwijs plaats. Leerlingen uit groep 7 en 8 bezochten samen met hun ouders of verzorgers het evenement om kennis te maken met het aanbod van middelbare scholen in Assen. Traditiegetrouw presenteren alle Asser VO-scholen zich gezamenlijk tijdens deze markt. Dit jaar was er een nieuwe deelnemer: Stichting Leergeld Noord Drenthe. Deze organisatie zet zich in voor kinderen uit gezinnen met beperkte financiële middelen, zodat ook zij kunnen deelnemen aan binnen- en buitenschoolse activiteiten.
Naar de middelbare school gaan kost geld, ook al zijn schoolboeken tegenwoordig gratis. Stichting Leergeld kan ondersteunen bij bijvoorbeeld de aanschaf van een laptop of het mogelijk maken van deelname aan sportactiviteiten en de aanschaf van sportkleding. Wij vinden dat iedereen gelijke kansen verdient: toegang tot sport en cultuur mag niet afhangen van waar je wieg heeft gestaan. Toch merken we dat nog niet iedereen bekend is met Stichting Leergeld. Daarom organiseert de stichting de komende periode extra voorlichtingsbijeenkomsten voor verwijzers op bijna alle scholen van NassauVincent. Armoede komt vaker voor dan je misschien denkt: 1 op de 12 kinderen groeit op in armoede. Hoewel ik armoede niet persoonlijk heb meegemaakt, herinner ik me wel periodes in mijn jeugd waarin er soms te weinig geld was. De spanningen en schaamte die dat met zich meebracht, blijven me bij.
Een collega tipte ons een interessante podcast over het doorbreken van armoede. Hij duurt slechts 11 minuten en is echt het luisteren waard. De link vind je hier.
Het is geen nieuws dat er zorgen zijn over de taal- en rekenvaardigheden van leerlingen. Dit onderwerp heeft de afgelopen weken veel aandacht gekregen in de media, en landelijk wordt er gewerkt aan een Herstelplan Onderwijs. Wij hechten hier veel waarde aan. Tijdens onze gesprekken met de locatieleiding over kwaliteit, besteden we veel aandacht aan leesvaardigheid, taalvaardigheid en andere basisvaardigheden. Het is essentieel dat taalvaardigheid niet alleen in de lessen Nederlands aan bod komt, maar in alle vakken. Ook het stimuleren van lezen speelt hierin een grote rol. Daarom bespreken we regelmatig een boek om lezen te blijven promoten en de dialoog hierover levend te houden.
Deze keer bespreekt Alice het boek ‘Ons soort mensen’ van Julie Zeh: “Dit boek wordt onder andere verteld vanuit het perspectief van een jonge vrouw die in een idyllisch dorpje in voormalig Oost-Duitsland is komen wonen. Al snel raakt ze verstrikt in een web van oude vetes, onbetaalde rekeningen, milieuactivisme en grootkapitaal. Het idyllische dorp blijkt ten onder te gaan aan al deze spanningen, geroddel en achterklap. Wat mij vooral raakte in dit boek is hoe subtiel de tegenstellingen tussen mensen worden blootgelegd, en hoe ogenschijnlijk kleine verschillen kunnen uitgroeien tot grote conflicten.
Ook wij staan voor grote opgaven waarbij verschillende belangen en zorgen een rol spelen. Het is een uitdaging om hierin de verbinding met elkaar te blijven zoeken, net zoals in het boek waar polarisatie een centrale rol speelt. Toch zie ik bij onze collega’s de kracht om naar elkaar te luisteren en gezamenlijk tot oplossingen te komen. Als we, net als de personages in het boek, verder kijken dan de verschillen en samen werken aan het grotere geheel, kunnen we onze organisatie sterker maken. Dat vertrouwen geeft mij moed voor de toekomst.”
Alice Vellinga en Annalie Osinga
College van bestuur NassauVincent