Beste lezer,
Als bestuurders van de kersverse stichting NassauVincent - opgericht op 1 januari 2024 - zullen we af en toe een blog schrijven. We zullen vertellen over het wel en wee van onze stichting voor voortgezet onderwijs in de regio Noord- en Midden-Drenthe. Maar we zullen ook maatschappelijke onderwerpen niet schuwen. We schrijven deze blogs op persoonlijke titel; soms individueel, soms gezamenlijk. Veel leesplezier!
Het is april: de maand van de praktijkexamens op het vmbo. Ook de voorbereidingen voor het centraal schriftelijke examen in mei zijn gestart, voor alle eindexamenleerlingen. We wensen alle examenkandidaten heel veel succes!
Deze week verscheen De Staat van het Onderwijs 2024 van de Onderwijsinspectie. In het hoofdstuk over het voortgezet onderwijs lezen we dat er grote zorgen zijn over de kwaliteit in het voortgezet onderwijs:
“Het voortgezet onderwijs heeft het lastig. Leerlingen beheersen in steeds mindere mate de basisvaardigheden. De kwaliteit van het pedagogisch-didactisch handelen is niet vanzelfsprekend en het welzijn van de leerlingen staat onder druk. Tegelijk ervaren leraren en schoolleiders een hoge werkdruk en zijn de tekorten groot.”
Het grote tekort aan leraren en aan schoolleiders speelt in het funderend onderwijs een enorme rol. Ook hierover luidt de inspectie de noodklok. Tegelijkertijd zijn de dringende aanbevelingen voor besturen en voor schoolleiders helder en deze nemen wij heel serieus. Het is van belang om de kwaliteit van het onderwijs aan onze leerlingen iedere dag op niveau te houden en hier gericht op te sturen. Ook binnen NassauVincent hebben we hierin een grote opdracht.
Bij het bezoeken van verschillende locaties en het bijwonen van diverse activiteiten worden we regelmatig verrast. Deze maand hebben we bijvoorbeeld lessen bijgewoond op Penta en op Lariks, waar we zowel leerzame lessen als een goede sfeer in de personeelskamers hebben ervaren. Heel leuk en bijzonder was de eindexpositie en het eindconcert op Lariks. Leerlingen gaven een geweldig concert waar ouders, collega’s en de leerlingen zelf van genoten. We waren ook aanwezig bij de opening van de TNV-voorziening. Dit is een tijdelijke faciliteit voor nieuwkomers, als aanvulling op onze ISK, waarmee we ervoor kunnen zorgen dat tientallen leerlingen toch een deel van de week onderwijs kunnen volgen. Op de ISK is namelijk onvoldoende plek meer om alle leerlingen op te vangen. De TNV is gehuisvest in de voormalige Ericaschool aan de Rodeweg in Assen. We vinden het fantastisch om te zien hoe inventief invulling wordt gegeven aan onderwijs voor deze groep leerlingen die dat heel erg nodig hebben.
Sinds de opkomst van ChatGPT is de discussie rondom artificial intelligence (AI) steeds relevanter geworden. Hoewel AI mogelijkheden biedt, brengt het ook nieuwe uitdagingen met zich mee. Een opkomend fenomeen is het manipuleren van beelden en video's van individuen van het internet, bekend als "deepfake". Dit treft niet alleen beroemdheden, maar ook leraren en leerlingen worden er steeds vaker slachtoffer van. Het kan ernstige schade aanrichten aan de reputatie van het slachtoffer en het gebruik van iemands beeltenis zonder toestemming is strafbaar. Als school zullen wij optreden tegen misbruik wanneer we dit constateren. Tegelijkertijd roept dit vragen op voor ons allemaal: welke beelden delen we op sociale media en wat vertellen we erbij? Wat zijn de consequenties als beelden ongeoorloofd worden verspreid? Om deze kwesties te bespreken, organiseren we aan het begin van het volgende schooljaar een bijeenkomst over ‘AI in ons leven en in het onderwijs’.
Verder zijn we geïnspireerd geraakt tijdens gesprekken met onze leerlingraden. We aten met hen een pizza en hoorden wat ze van het onderwijs op school vonden. Ook de werkbezoeken van de gemeenteraden uit Noordenveld en Assen waren waardevol. We spraken onder andere over eerlijke kansen in het onderwijs.
We vinden, mede met het oog op de versterking van de taalvaardigheid, dat er meer moet worden gelezen! Dit keer bespreekt Annalie het boek ‘Traag versnellen’ van Arend Ardon:
“In deze periode van fuseren is er veel in verandering, ook in mijn eigen werk. Dit betekent dat veel routines er niet meer zijn en dat allerlei werkprocessen opnieuw moeten worden ingericht. Als er veel wijzigt dan is het heel voor de hand liggend om heel hard te gaan werken. De boodschap van het boek Traag versnellen is om juist niet te gaan rennen. Het is juist in een veranderende context die vraagt om vernieuwing, essentieel om te gaan vertragen. Om alert te zijn. Om ervoor te waken om in vanzelfsprekend gedrag te vervallen. Een groot deel van ons gedrag is geautomatiseerd. Dat heeft een functie en dit gedrag was waarschijnlijk effectief. Maar veranderen gaat niet als je hetzelfde gedrag in stand houdt. Onder druk lukt het niet om je eigen gedrag aan te passen. Het kost tijd en bewuste aandacht om te bedenken wat je echt wilt en met vallen en opstaan ander gedrag te ontwikkelen. Ook voor mij een heel zinvolle boodschap.”
Alice Vellinga en Annalie Osinga
College van bestuur NassauVincent