Blog van de bestuurders van NassauVincent: Open dagen, strategische koers en meer

Beste lezer,


We zijn alweer even op weg in het nieuwe jaar. Het jaar 2025 startte wereldwijd onstuimig. Onder andere de recente presidentswissel in de Verenigde Staten en een stormachtige tijd in Ierland maakt de lesstof voor lessen zoals economie, geschiedenis en maatschappijleer extra boeiend.

Binnen NassauVincent zijn we volop bezig met de voorbereidingen voor de open dagen. Alle leerlingen van groep 7 en 8, samen met hun ouders, zijn van harte welkom om onze locaties te bezoeken. Het is een mooie traditie waarbij jullie de kans krijgen om rond te kijken, vragen te stellen en de sfeer te proeven. De open dagen vinden plaats tussen eind januari en begin februari 2025. Zo kun je op 28 januari terecht in Norg, gevolgd door Penta op 29 januari. Daarna openen Salland en Lariks hun deuren op respectievelijk 30 en 31 januari. Begin februari is het de beurt aan Aa en Hunze op 4 februari, Volta op 5 februari, en afsluitend Quintus op 7 februari.


Deze week is de campagne voor het beroep van leraar van start gegaan. Helaas ligt in berichtgeving over onderwijs vaak de nadruk op problemen. Dat is jammer, want het vak van leraar, net als andere functies in het onderwijs, is enorm waardevol en inspirerend. En de salarissen van leraren zijn de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen, zie: https://www.werkeninhetonderwijs.nl/. Het mooiste van werken in het onderwijs is dat je werkt aan de toekomst. Bijna alle kinderen volgen onderwijs, waardoor het onderwijs een afspiegeling is van de samenleving. Het geeft voldoening om een nieuwe generatie te begeleiden en iets waardevols mee te geven. Denk je na over een carrière in het onderwijs? De onderwijsregio Noorderwijzer, waar wij onderdeel van zijn, heeft sinds kort een instroommakelaar: Martine Swiebel. Klik hier deze link voor de routes naar een baan in het onderwijs in Drenthe.


We werken in deze periode aan de nieuwe strategische koers voor onze stichting. We willen vastleggen waar NassauVincent voor staat: wat willen we met ons onderwijs bereiken? We hebben tot nu toe drie hoofddoelen geformuleerd. Het eerste hoofddoel is: eerlijke kansen voor elke leerling. We willen met ons onderwijs elke leerling een eerlijke kans geven in het onderwijs, als basis voor de rest van het leven. Dit houdt in dat elke leerling wordt gezien en het onderwijs kan volgen dat aansluit bij de interesse en talenten van de leerling, ongeacht afkomst. Het tweede hoofddoel is een gezonde en duurzame organisatie. Het gaat hierbij om een financieel gezonde organisatie met goede bedrijfsvoering en ook moet onze onderwijskwaliteit op alle locaties in orde zijn. We willen een omgeving bieden waarin leerlingen en medewerkers zich gezond kunnen ontwikkelen. Het derde hoofddoel is een professionele en lerende cultuur, met het leiderschap dat daarbij past. Ook dat vinden we een relevant doel, in een organisatie die bestaat uit mensenwerk. De komende maanden werken we deze doelen verder uit en gaan we met allerlei betrokkenen in gesprek. Denk daarbij aan directeuren en afdelingsleiders/teamleiders, de medezeggenschapsraad, leerlingen, maar ook externe partijen met wie we samenwerken.


We bespreken in ieder blog een boek. Dit keer las Alice: Armoede uitgelegd aan mensen zonder geld van Tim S’ Jongers: “Tim werkt als beleidsadviseur rond armoede en heeft een goed betaalde baan, maar weinigen wisten voordat hij dit boek schreef dat hij in diepe armoede is opgegroeid in Vlaanderen. Zijn stelling is dat mensen met een redelijk inkomen vaak niet kloppende beelden hebben over armoede. Bijvoorbeeld de gedachte dat armoede je eigen schuld is, of dat het voldoende is om alleen arme kinderen te helpen, terwijl die kinderen opgroeien in gezinnen met ouders die ook in armoede leven. Door armoede, zoals gebrek aan gezond voedsel en geen geld voor tandartsbezoeken, kreeg de schrijver te maken met een slecht gebit. Het wordt onderschat wat een slecht gebit met je zelfvertrouwen doet, zo schrijft hij. Stimulans om te leren was er niet in zijn gezin, spanningen waren er wel. Beleid rondom armoede wordt vaak ontwikkeld door mensen die zelf welvarend zijn, met als resultaat dat er weinig verandert en er juist meer misvattingen ontstaan over mensen in armoede. Tim S’ Jongers deelt zijn persoonlijke leven en ervaringen, maar biedt ook waardevolle adviezen over hoe we, ook binnen het onderwijs, anders kunnen kijken. Zo kunnen we misschien bijdragen aan het doorbreken van armoede en het voorkomen van afgebroken schoolloopbanen. Een aanrader dus, deze uitgave van De Correspondent.”


Alice Vellinga en Annalie Osinga
College van bestuur NassauVincent